Βιώνοντας την απόλυτη καθίζηση από τα τέλη του 2014 και μετά από μια πενταετία συνεχιζόμενης συρρίκνωσης και παρατεινόμενης κρίσης, ο εμπορικός κόσμος και στο Αγρίνιο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, λίγο πριν φτάσει στα όρια της απόλυτης διάλυσης. Τη στιγμή που βασικά ζητήματα σχετικά με το ασφαλιστικό, τα εργασιακά, την φορολόγηση κλπ παραμένουν ανεπίλυτα, το γεγονός ότι μέτρα, που σε καμιά περίπτωση δεν ωφέλησαν τους μικρομεσαίους, αλλά αντίθετα επιβλήθηκαν για την στήριξη πολυεθνικών και πολυκαταστημάτων, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι σήμερα με την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό να μην δείχνει προς το παρών μια διάθεση νομοθέτησης μέτρων που θα κατευθύνονται στην ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχείρησης.
Είναι χαρακτηριστικέ πως και στο Αγρίνιο και ευρύτερα της βορειοδυτική Ελλάδα καταγράφονται αντιδράσεις για το γεγονός ότι ουσιαστικά από αύριο Σάββατο, ξεκινούν οι λεγόμενες ενδιάμεσες εκπτώσεις, μέχρι τις 10 του Μαΐου, ενώ μεθαύριο Κυριακή 3 Μαΐου, είναι μια από τις Κυριακές όπου τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να είναι ανοικτά.
“Σύμφωνα με το νόμο που ισχύει μέχρι σήμερα τα καταστήματα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν εκπτώσεις το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου, για 10 ημερολογιακές ημέρες, ουσιαστικά από το Σάββατο έως το τέλος της άλλης εβδομάδας 10 Μαΐου. Και βεβαίως σύμφωνα με τον υπάρχοντα νόμο υπάρχει η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν προαιρετικά να ανοίξουν την Κυριακή. Εμείς κατ’επανάληψη έχουμε δηλώσει ότι είμαστε αντίθετοι και τόσο ως προς τις ενδιάμεσες εκπτώσεις τόσο το δεκαήμερο του Νοεμβρίου όσο και του Μαΐου γιατί στην πράξη έχουν αποδείξει ότι τίποτε δεν έχουν προσφέρει στην τόνωση της αγοραστικής δύναμης και ούτε φυσικά εξυπηρετούν το καταναλωτικό κοινό, πρέπει να σκεφτούμε ότι πριν από ένα με ενάμισι μήνα είχαν τελειώσει οι εκπτώσεις του χειμώνα. Τους τελευταίους τρεις με τέσσερις μήνες η αγορά βρίσκεται πολύ χαμηλά, οι συνάδελφοι έμποροι βρίσκονται σε αρκετά δύσκολη θέση, έχουν εξαντλήσει τις αντοχές και έρχεται να προστεθεί στο ήδη υπάρχον διάστημα των 5 χρόνων βρισκόμαστε στον 6ο χρόνο της κρίσης έχουμε φτάσει σε όρια που έχουν εξαντλήσει τις αντοχές τους οι επιχειρήσεις και με ότι αυτό συνεπάγεται.” είναι το αρχικό σχόλιο του προέδρου της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Βορειοδυτικής Ελλάδας και Νήσων Σ. Κωστίκογλου, που εξαρχής έχει ταχθεί υπέρ της κατάργησης του μέτρου των ανοικτών καταστημάτων τις Κυριακές, την θεσμοθέτηση συγκεκριμένου ωραρίου αλλά και την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων που όπως τονίζει, τίποτε δεν έχουν να προσφέρουν για μια καθημαγμένη αγορά:
“Γι’ αυτό το θέμα, της Κυριακής και το είχε ξαναπεί και η τωρινή κυβέρνηση όταν ήταν αντιπολίτευση αλλά και με τις προγραμματικές της δηλώσεις ότι την Κυριακή θα είναι κλειστά τα καταστήματα και δεν έχει δοθεί λύση ακόμη αλλά και σύμφωνα με το νόμο τον ισχύοντα μέχρι στιγμής υπάρχει το άνοιγμα της πρώτης Κυριακής των ενδιάμεσων εκπτώσεων, στις 3 Μαΐου. Εμείς και για αυτό το θέμα αλλά και για το θέμα των ενδιάμεσων εκπτώσεων ως Ομοσπονδία έχουμε ζητήσει άμεσα να καταργηθούν τόσο του Μαΐου όσο και του Νοεμβρίου ακριβώς γιατί στην πράξη δεν έχουν προσθέσει τίποτε στην αγορά. Να διατηρηθούν αυτά που έχουμε σαν πρόταση τα δύο εικοσαήμερα του Φεβρουαρίου και του Αυγούστου και έχουμε αναφερθεί ακόμη και στο θέμα των προσφορών, να είναι δηλαδή δύο φορές το χρόνο και με περιορισμό ένα μήνα πριν από τις εκπτώσεις του χειμώνα και του καλοκαιριού να μην επιτρέπονται οι προσφορές. Και θα ήθελα να τονίσω ακόμη και το θέμα των Κυριακών. Εκτός από εμάς και άλλες Ομοσπονδίες, βλέπουν το φως της δημοσιότητας ανακοινώσεις τους πρόσφατα αυτή την εβδομάδα που διανύουμε, καταθέτουν τις προτάσεις τους και είναι αντίθετες και στο θέμα των ενδιάμεσων εκπτώσεων και στο θέμα των Κυριακών. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό εμείς το έχουμε αναδείξει εδώ και χρόνια δεν λείπουν οι ώρες από την αγορά λείπει το εισόδημα κυρίως αλλά και η ψυχολογία από τους καταναλωτές.Η αγορά εκτός από την έλλειψη εισοδήματος που έρχεται αλυσιδωτά και κάθε χρόνο προστίθενται , οι υποχρεώσεις είναι υπερβολικές και όλα τα νοικοκυριά και αυτό αντανακλά άμεσα στην κατανάλωση όπως και η ψυχολογία είναι αρνητική. Γιατί δεν πρέπει να κρυβόμαστε ότι ένα μέρος της κίνησης στην αγορά στηρίχθηκε στην ψυχολογία του καταναλωτή.”
Για το θέμα των ρυθμίσεων στα ασφαλιστικά ταμεία (ΟΑΕΕ) παρά το αυξημένο ενδιαφέρον που καταγράφεται ο κ. Κωστίκογλου είναι επιφυλακτικός: “Μένει να δούμε την εξέλιξη, είναι νωρίς ακόμα να πούμε. Εμείς έχουμε πει την άποψή μας ότι αυτό το μέτρο έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα δεν λύνονται τα προβλήματα, ούτε το φορολογικό, ούτε το ασφαλιστικό, απλώς μπορεί να βλέπει κάποιος προσωρινά την ανακούφιση αλλά δεν ξέρουμε αν θα μπορεί να ανταποκριθεί. Παράδειγμα φέρνω για το ασφαλιστικό όταν σου βάζει ως προϋπόθεση να είσαι συνεπής στις τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις.”
Μείζον θέμα για τον κλάδο είναι ακόμη να μην βεβαιώνονται οι απλήρωτες εισφορές στον ιατροφαρμακευτικό κλάδο, την περίοδο που οι υπόχρεοι δεν έχουν βιβλιάριο ασφάλισης:
“Εξακολουθούμε να το θεωρούμε αυτό σαν ανάγκη να βρεθεί επιτακτική λύση ότι δε μπορεί όταν είσαι για δύο ή τρία χρόνια ανασφάλιστος να σε υποχρεώνουν να πληρώνεις εισφορές για τον κλάδο υγείας για παροχές τις οποίες ποτέ δεν είχες. Είναι εντελώς άδικο αυτό.” σημειώνει ακόμη ο πρόεδρος της ΟΕΣΒΔΕΝ , που ερωτώμενος σχετικά και για τις θέσεις εργασίας μίλησε για τις προθέσεις της κυβέρνησης να νομοθετήσει σταδιακά την αύξηση των μισθών, απάντησε:” Όταν είμαστε στον 6ο χρόνο της κρίσης όταν έχεις 250.000 επιχειρήσεις που έχουν κλείσει όταν εμείς προσπαθούμε να κρατήσουμε με οποιονδήποτε τρόπο τις επιχειρήσεις μας, προσπαθούμε να διατηρήσουμε και τις θέσεις εργασίες. Το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόβλημα που έχει αναδειχθεί μέσα από την κρίση είναι το πρόβλημα της ανεργίας, το οποίο πλησιάζει δεν ξέρω αν φτάσει τελικά σε νούμερα εξωφρενικά, στο 30% του πληθυσμού και πάνω από 50% στους νέους, τα μέτρα που παρθούν θα πρέπει να είναι για να συγκρατήσουμε τις υπάρχουσες. Μακάρι και να δημιουργηθούν και καινούργιες θέσεις εργασίας, αλλά τουλάχιστον να συγκρατήσουμε αυτές τις θέσεις. Για να μπορέσουν όμως αυτές οι θέσεις εργασίας να παραμείνουν θα πρέπει η πολιτεία άμεσα να λάβει μέτρα που θα ανακουφίσουν τις επιχειρήσεις, να τους δώσουν μία δυνατότητα να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Δηλαδή πρέπει να δούμε άμεσα τα ζητήματα της φορολόγησης και του ασφαλιστικού, το θέμα των εκπτώσεων που είναι επίκαιρο και το θέμα του ωραρίου. Αυτά είναι θέματα που η νέα κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι θα δώσει λύσεις και προεκλογικά είχε πάρει θέσεις, περιμένουμε λοιπόν να τα δούμε. Ήδη οι επιχειρήσεις είναι επιβαρυμένες από αυτή την περίοδο των πέντε χρόνων. Ο εμπορικός κόσμος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσχερή θέση και σας μεταφέρω τα μηνύματα των συναδέλφων από όλες τις πόλεις.”
Π.Η.Τ.