Είναι ίσως η πρώτη φορά που το θέμα των ρομά, ήταν από τα κυρίαρχα σε μια προεκλογική περίοδο. Ειδικότερα στην Αιτωλοακαρνανία, και στον δήμο Μεσολογγίου, ουσιαστικά το ζήτημα αυτό φέρεται να επηρέασε το εκλογικό αποτέλεσμα και σίγουρα τις προεκλογικές διεργασίες.
Αλλά και στο Αγρίνιο το πρόβλημα των ρομά και η συνεχώς αυξανομένη παραβατική συμπεριφορά τους, που δεν δείχνει να μπορεί να ελεγχθεί, μπήκε στην προεκλογική ατζέντα με έμφαση.
Όλοι οι υποψήφιοι τοποθετήθηκαν για τους ρομά και ο καθένας εξέθεσε τα δικά του επιχειρήματα για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο δήμος Αγρινίου στο συγκεκριμένο ζήτημα. Την πλέον “αυστηρή” στάση τήρησε ο νέος δήμαρχος Γιώργος Παπαναστασίου, που υπήρξε σε κατά καιρούς δηλώσεις του αρκετά αυστηρός απέναντι στην απερχόμενη Δημοτική Αρχή, κάνοντας λόγο για ανοχή, ενώ σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυρίως, οι κριτικές ήταν ακόμη πιο αυστηρές από πολίτες.
Τελικά η στάση του κ. Παπαναστασίου “επιβραβεύτηκε” και για αυτό το θέμα, αν και είναι αρκετά οξύμωρο το εγγονός ότι και οι ρομά του Αγρινίου, σε πολύ μεγάλο ποσοστό τον ψήφισαν.
Σε κάθε περίπτωση για τη νέα Δημοτική Αρχή, το συγκεκριμένο ζήτημα, είναι σίγουρα από τα πιο σημαντικά, ειδικά για τις περιοχές εκείνες του Αγρινίου ή τα χωριά που “στενάζουν” από την μικροεγκληματικότητα (Δοκίμι, Καλύβια, Αγγελόκαστρο, Νεάπολη κλπ), ή γειτνιάζουν με γειτονιές τσιγγάνων και αντιμετωπίζουν ζητήματα υποβάθμισης, όπως π.χ. τα Αϊ Βασιλιώτικα.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως πως για την προεκλογική του στάση ο κ. Παπαναστασίου, “επιβραβεύτηκε” από τον τοπικό Σύλλογο “νέα Γη” που με ανακοίνωση του γνωστοποίησε δημόσια την στήριξη του στον νέο Δήμαρχο.
Πιλοτικό πρόγραμμα από την Περιφέρεια
Ο συγκεκριμένος Σύλλογος στα Αϊ Βασιλιώτικα αναφέρθηκε σε πρόσφατη παρέμβαση του στο πιλοτικό πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί στο Αγρίνιο από την Περιφέρεια.
Το σχέδιο αυτό αποτελείται από 220 περίπου σελίδες και προβλέπει εκτός των άλλων σταδιακά έως το 2020, τη διάθεση 6.000.000 ευρώ περίπου, στο δήμο Αγρινίου για έργα υποδομών, αποχετεύσεις, ηλεκτροφωτισμό, πεζοδρομήσεις, ασφαλτοστρώσεις, προκάτ κατοικίες για στέγαση των Roma, χώρων αναψυχής κ.α. (Μέρος των έργων αυτών θα πραγματοποιηθούν στη συνοικία μας).
“Το πρόγραμμα αυτό δεν είναι όπως τα προηγούμενα, που ως γνωστόν απέτυχαν παταγωδώς κατά ομολογία των ιδίων. Και απέτυχαν λόγω κακού σχεδιασμού, κακής εκτίμησης και κακής διαχείρισης. Οι Roma εξακολουθούν να είναι στην ίδια μοίρα.
Προ πολλού στείλαμε επιστολή στον κύριο Κατσιφάρα, Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, τονίζοντας του ότι η λύση του προβλήματος, οπωσδήποτε περνάει από μας, που ζούμε μαζί τους, τους γνωρίζουμε, γνωρίζουμε τη νοοτροπία τους, τα προβλήματά τους, τι θέλουν και τι επιδιώκουν. Ο κύριος Κατσιφάρας, δεν καταδέχτηκε, ούτε καν, να μας απαντήσει.”, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου που τονίζει ακόμη πως μέλημα του είναι ” με τη συμπαράσταση του δήμου, να στηρίξουμε έμπρακτα, όσους από αυτούς θέλουν και προσπαθούν να ενταχθούν. Εν αντιθέσει, θα περιθωριοποιήσουμε τους παραβατικούς, όσους δεν θέλουν την ένταξη και την αρμονική συμβίωση και δημιουργούν συνεχώς προβλήματα. Θα απαιτήσουμε μάλιστα από την πολιτεία να πατάξει κάθε μορφή παραβατικής συμπεριφοράς και να φροντίσει για την τήρηση της νομιμότητας, της ισονομίας και της δικαιοσύνης.
Είμαστε βέβαιοι ότι με τη λήψη των κατάλληλων μέτρων, θα λυθεί το μεγάλο αυτό πρόβλημα, που δεν αφορά μόνο εμάς, αλλά και όλη την Ευρώπη. Οι αρμόδιοι πρέπει να το εμπεδώσουν πολύ καλά αυτό.”
Η παραβατικότητα καλά κρατεί-αναζητήσεις και για εκδιδόμενες ρομά
Στο μεταξύ, αίσθηση έχει προκαλέσει η στάση της Αστυνομίας στο Αγρίνιο που αμέσως μετά τις εκλογές προέβη σε κάποιες συντονισμένες επιχειρήσεις για την πάταξη της εγκληματικότητας των ρομά. Επιχειρήσεις έγιναν τόσο στο κέντρο του Αγρινίου, όσο και σε συνοικίες τσιγγάνων όπου έγιναν έλεγχοι, προσαγωγές, ενώ φαίνεται πως υπάρχει η πρόθεση για να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο ζήτημα το επόμενο διάστημα.
Παρ’όλα αυτά, τα περιστατικά, ειδικά στο κέντρο του Αγρινίου σε βάρος ηλικιωμένων αλλά και σε καταστήματα, όσο και περιφερειακά με διαφορές κλοπές σε αποθήκες, οχήματα, κλπ είναι καθημερινό φαινόμενο. Και με τακτικές μόνον καταστολής, δεν μπορεί να υπάρξει λύση.
Η Αστυνομία στο Αγρίνιο στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητά μια ομάδα γυναικών ρομά που εκδίδεται στο κέντρο, έναντι χρηματικών ποσών, με πελάτες συνήθως ηλικιωμένους άνδρες. Η “συνεύρεση” γίνεται σε διάφορα κεντρικά σημεία, σε υπόγεια πολυκατοικιών κλπ και πρόκειται για μια ντροπιαστική για την τοπική κοινωνία κατάσταση (και εδώ οι ευθύνες βαραίνουν τους “πελάτες”) που έχει καταγγελθεί εδώ και δυο χρόνια περίπου, χωρίς προς το παρόν να έχει αντιμετωπιστεί.
Έφοδος στο Αιτωλικό
«Οι αστυνομικοί έλεγχοι θα συνεχισθούν αμείωτα καθότι αποσκοπούν στην πρόληψη και την καταστολή της εγκληματικότητας» πάντως διαμηνύεται από τις αστυνομικές αρχές. Η Αστυνομική Διεύθυνση Τάξης Αιτωλίας πραγματοποίησε μια ακόμα ευρεία αστυνομική επιχείρηση, σε καταυλισμούς του Αιτωλικού , παρουσία εισαγγελικού λειτουργού μετά την οποία σημειώθηκαν τρεις συλλήψεις, δύο για ρευματοκλοπή και μια για απειλή σε βάρος των αστυνομικών.