Οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη σχετικά με τις προθέσεις του Υπουργείου και της κυβέρνησης  για την συνέχιση εκτέλεσης του έργου της εκτροπής του Αχελώου, ήταν ικανές για να προκαλέσουν αλυσιδωτές αντιδράσεις στην Αιτωλοακαρνανία, αλλά και να επαναφέρουν το εσωτερικό θέμα που υπάρχει αναφορικά τόσο με την ενότητα των τοπικών φορέων, όσο και με τις “υποχρεώσεις” που έχουν αναλάβει κάποιοι που συμμετέχουν στις αντιδράσεις και τις προσφυγές, χωρίς όμως να τις εκπληρώνουν ποτέ.
Όλα ξεκίνησαν με την δήλωση του κ. Χρυσοχοϊδη μετά από σύσκεψη που έγινε στο Υπουργείο, παρουσία και του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ Αγοραστού, όπου επισημάνθηκε η “σπουδαιότητα” του έργου και ο υπουργός ανακοίνωσε της σύνταξη μελέτης που θα λαμβάνει υπόψιν τα “περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά” της περιοχής όπου γίνονται οι παρεμβάσεις. Είναι προφανής ο σκοπός του υπουργείου, ώστε μαζί με τα διαχειριστικά σχέδια των υδάτων της περιοχής (που είναι “στα μέτρα” των υπέρμαχων της εκτροπής) η μελέτη αυτή να αποτελέσει το βασικό πυρήνα της προσπάθειας που θα καταβληθεί ώστε το έργο να συνεχίσει. Στην ίδια σύσκεψη ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Αγοραστός δεν παρέλειψε να κάνει δηλώσεις για την “αναγκαιότητα” του έργου.
“Δεν μίλησα για την εκτροπή”
 Από εκεί και πέρα οι δηλώσεις Χρυσοχοϊδη πυροδότησαν ένα κύμα διαμαρτυριών, ενώ και ο ίδιος ο υπουργός που επισκέφθηκε την Αιτωλοακαρνανία την Πέμπτη φρόντισε να είναι πιο προσεκτικός , θέλοντας να επισημάνει πως τα φράγματα στον άνω ρου του Αχελώου (Συκιά , Μεσοχώρα)  που είναι αναπόσπαστα τμήματα του έργου, θα πρέπει να ολοκληρωθούν, αφού κατά ένα μεγάλο ποσοστό έχουν κατασκευαστεί, θέλοντας παράλληλα να τονίσει τον ενεργειακό και “περιβαλλοντικό” τους χαρακτήρα και αποσιωπώντας τη σημασία τους για το έργο της εκτροπής. Παράλληλα ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος Απ. Κατσιφάρας , σε σύσκεψη που έγινε κατά την παρουσία του υπουργού στα έργα της Ιόνιας και του Ακτιο – Αμβρακία (κόμβος Αμβρακίας) “φρόντισε” να υπενθυμίσει στον υπουργό πως οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης θα πρέπει να γίνονται σεβαστές και πως οι φορείς της Αιτωλ/νίας αλλά και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, δεν υπάρχει περίπτωση να μην αντιταχθούν σε οποιεσδήποτε νέες κινήσεις για την εκτροπή.
Είναι αξιοσημείωτο πως ο υπουργός διέψευσε τις πληροφορίες ότι έκανε σύσκεψη με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και περιορίστηκε μόνον στο θέμα των φραγμάτων και της αναγκαιότητας, όπως λέει αυτά να ολοκληρωθούν. Πρόκειται για έργα όμως που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την εκτροπή και η ολοκλήρωση τους σηματοδοτεί το τελικό της στάδιο.
Όμως, οι αντιδράσεις στην Αιτωλοακαρνανία, μετά τις νέες ανακοινώσεις του Υπουργείου Υποδομών μπορούν να χαρακτηριστούν μάλλον “αναιμικές”,   και όχι συντονισμένες, ενώ τουλάχιστον στην ανακοίνωση του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας θα πρέπει να τονιστεί πως γίνεται “υπενθύμιση” κάποιων σημαντικών ζητημάτων: Της μοναχικότητας του αγώνα αλλά και του γεγονότος ότι ναι μεν κάποιοι είναι λαλίστατοι αλλά ποτέ δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις τους.
Αντιδράσεις
Η πρώτη επίσημη αντίδραση τις δηλώσεις Χρυσοχοϊδη ήρθε από τον νέο δήμαρχο του Αγρινίου Γιώργο Παπαναστασίου , που επισήμανε την πάγια θέση του κατά του έργου της εκτροπής συμπληρώνοντας πως “…ως δήμαρχος Αγρινίου μαζί με τους πολίτες και όλους τους φορείς θα αντισταθούμε  σθεναρά ενάντια σε οποιαδήποτε απόφαση συνέχισης  των έργων ,αφού με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν δεν έχουν καμιά νομική, επιστημονική, περιβαλλοντική και ηθική νομιμοποίηση. Αντιθέτως θα επικροτήσουμε αποφάσεις της κυβέρνησης  που  δίνουν προτεραιότητα στον εκσυγχρονισμό  και επέκταση των αρδευτικών δικτύων  και γενικότερα σε αποφάσεις που θα έχουν ως στόχο  την προστασία και την  ορθή διαχείριση των υδάτων.»
Ο Νεκτάριος Φαρμάκης, Περιφερειακός Σύμβουλος Αιτωλ/νίας και υποψήφιος Αντιπεριφερειάρχης στις πρόσφατες εκλογές, άσκησε κριτική στον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος Απόστολο Κατσιφάρα και την “σιωπή” του, όπως υποστηρίζει που επιδεικνύει μέχρι στιγμής για το θέμα.
“Δυστυχώς ο Περιφερειάρχης φροντίζει να επιβεβαιώνει τα όσα λέγαμε προεκλογικά για το «παλιό». Το «παλιό» που έχει μάθει να διαμαρτύρεται και να μην κάνει απολύτως τίποτα για να αλλάξει τα πράγματα. Το «παλιό» που πουλάει κοινωνική ευαισθησία ανέξοδα από τη μια και από την άλλη αρνείται να δει τις ευθύνες του για τα όσα συμβαίνουν σήμερα.
Είναι αυτό το «παλιό» που σήμερα για το ζήτημα της εκτροπής του Αχελώου, υπό τις νέες αυτές εξελίξεις, περιέργως, ούτε καν διαμαρτύρεται, ξεχνώντας ότι πριν από το «έγκλημα» της εκτροπής του Αχελώου που κάποιοι κατεργάζονται , συντελέσθηκε το «έγκλημα»  της σιωπής, της έλλειψης σχεδιασμού και της ανοχής του ανεξέλεγκτου κέρδους που έφθασαν τα πράγματα ως εδώ.”, αναφέρει μεταξύ άλλων στη δήλωση του ο κ. Φαρμάκης.
Για το θέμα τοποθετήθηκε και η βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της ΔΗΜΑΡ Νίκη Φούντα , που κάλεσε με επιστολή της τον Περιφερειάρχη να επιδιώξει άμεσα συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών.
«Δεν μπορούμε να δεχθούμε αυτή την επιχειρούμενη θεσμική εκτροπή που θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την περιβαλλοντική βιωσιμότητα ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας και παραβλέπει αποφάσεις-ορόσημα ευρωπαϊκών και ανώτατων εθνικών δικαστηρίων «επειδή έτσι κάποιοι θέλουν».
Δεν μπορούμε να δεχθούμε το να αντιμετωπίζονται οι πολίτες της Αιτωλοακαρνανίας ως πολίτες β’ κατηγορίας.
Και βάσει της πρόσφατης απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου για το θέμα οφείλουμε να  εργαστούμε όλοι από κοινού για το ζήτημα αυτό, με σεβασμό στις δικαστικές αποφάσεις και την αειφορία στον Τόπο μας. Οι Θεσσαλοί μπορούν να συνεργαστούν για το «καλό του τόπου τους», όπως αυτοί το εννοούν,  εμείς όχι;  Οφείλουμε να ζητήσουμε από το αρμόδιο Υπουργείο να ξεχάσει μια για πάντα το ενδεχόμενο της εκτροπής και να εξετάσει μεμονωμένα την τύχη του τμήματος των έργων που δεν συνιστούν εκτροπή (φράγμα Μεσοχώρας) και που δυστυχώς αποπερατώθηκαν με υπέρογκους δημόσιους πόρους.» επισημαίνεται στην σχετική ανακοίνωση του γραφείου της κ. Φούντα.
Το ΤΕΕ
“Η νέα προσέγγιση του ζητήματος εμπεριέχει τέχνασμα «εν τω γεννάσθαι». Προκειμένου να αποφευχθεί μια νέα ακυρωτική απόφαση από το ΣτΕ η απλά να υπερκεραστεί αυτό , η Περιβαλλοντική Μελέτη περιορίζεται μόνο στο ανάντη των ταμιευτήρων  τμήμα του ποταμού, ενώ αυτονόητα απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Υδατικό Διαμέρισμα της Δυτικής Στερεάς στην περίπτωση εφαρμογής του σεναρίου της εκτροπής (η οποία όπως προανεφέρθη) ποτέ δεν πραγματοποιήθη. Πρέπει να υπομνηθεί ότι η  ευπαθής περιοχή ως προς την περιβαλλοντική επιβάρυνση, είναι το κατάντη των ταμιευτήρων τμήμα του ποταμού και ιδιαίτερα η περιοχή των εκβολών αυτού.
 Το Τεχνικό Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας δεν μπορεί να είναι αφοριστικό ούτε δογματικό σχετικά με το πρόβλημα και την λύση του, αλλά δεν είναι δυνατόν να δεχθεί μια τέτοια δρομολόγηση και κατά μια άλλη ανάγνωση, μεθόδευση του θέματος, η οποία υπακούει σε πελατειακές λογικές, υπαγορευόμενες από το πολιτικό κόστος και τις πολιτικές πιέσεις και η οποία θα οδηγήσει σε λύση (μεταφορά υδάτων) που θα εμπεριέχει επισφάλεια ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Η κρισιμότητα του θέματος αλλά και η επισφαλής ατραπός στην οποία οδηγούν τα γεγονότα είναι αυτά που καλούν όλους τους Αιτωλοακαρνάνες σε εγρήγορση. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος (ως αρχή) και ειδικότερα ο Περιφερειάρχης κ. Απ. Κατσιφάρας είναι αυτός που καλείται εκ των πραγμάτων έτι περαιτέρω να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να εμποδιστεί και εν τέλει αποτραπεί αυτή η δρομολόγηση -μεθόδευση του θέματος.” επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ΤΕΕ Αιτωλ/νίας που υπογράφει ο πρόεδρος του Κ. Ρόκος, που συμπλήρωσε σε δηλώσεις πως δεν πρέπει να δημιουργούνται τοπικιστικές αντιπαραθέσεις για το θέμα, τονίζοντας πως πρέπει να δρομολογηθούν λύσεις με βάση την αειφορία.
Πικρές αλήθειες από το Επιμελητήριο
Στην “μοναχικότητα” του αγώνα κατά της εκτροπής του Αχελώου, αλλά και στο δεδομένο πως πολλοί μπορεί να φωνάζουν κατά της εκτροπής αλλά λίγοι είναι εντάξει στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις προσφυγές, τα δικαστικά έξοδα κλπ.
Είναι χαρακτηριστικές οι επισημάνσεις:
“Οι τελευταίες διαρροές στον Τύπο, περί της πρόθεσης του Υπουργού κ. Χρυσοχοΐδη να συνεχίσει και να ολοκληρώσει το έγκλημα της Εκτροπής του Αχελώου, δεν αφήνουν πια καμιά αμφιβολία ότι η Πολιτεία εξακολουθεί να επιδεικνύει την ίδια διαχρονική πρακτική πάνω στο θέμα.
Αγνοεί προκλητικά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και ειδικά την τελευταία καταλυτική απόφασή του, που έκρινε, πέραν πάσης αμφιβολίας , ότι το «έργο» αυτό ζημιώνει και δεν ωφελεί. Αγνοεί ακόμα και την ίδια την υπόσταση της Δικαιοσύνης, ως ανεξάρτητης εξουσίας, που κρίνει το δημόσιο συμφέρον.
Είναι ξεκάθαρο, ότι και η παρούσα κυβέρνηση (όπως και οι προηγούμενες άλλωστε) δεν είναι σε θέση να αντιταχθεί στα μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα που προφανώς υπαγορεύουν ένα «έργο» που έχει τόσες φορές κριθεί ως επιβλαβές και που στον πολιτισμένο αλλά και τον αναπτυσσόμενο κόσμο θεωρείται αδιανόητο για την εποχή μας.
Το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας έχει στηρίξει τους αγώνες των Αιτωλοακαρνάνων-και μάλιστα όχι όλων-εμπράκτως. Με κάθε είδους διευκόλυνση, με επιστημονική συνδρομή, ηθική και νομική υποστήριξη, καθώς και με οικονομικούς πόρους. Δυστυχώς, δεν έχουν πράξει όλοι το καθήκον τους, παρότι εσχάτως έχουν αποδειχτεί, πλείστοι όσοι, λαλίστατοι.
Οι Αιτωλοακαρνάνες θα συνεχίσουν, μόνοι τους όπως πάντα, να παλεύουν ενάντια στον παραλογισμό αυτού του τερατώδους «έργου» και το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας θα εξακολουθήσει να παρέχει κάθε είδους αρωγή στους νέους αγώνες για την επικράτηση της λογικής.”
εκτροπή-αχελώου

Από gegonos_admin